Harika Çocuk Nasıl Yetiştirilir ve Montessori Eğitimi

Algıda seçicilik diye birşeyler hatırlıyorum lise ders kitaplarından.  Çocuğum olmadan önce bilmezdim çocuk yetiştirmede birçok eğitim sistemi olduğunu. Yağız’dan sonra sanki her yerde bu sistemlerden bahsediliyor. En dikkat çekici olan ise “Montessori”.

Yağız için ilk okuduğum kitap Montessori Vakfı Başkanı Tim SELDIN tarafından kaleme alınan “Harika Çocuk Nasıl Yetiştirilir?”. Çok cezbedici bir başlık. Kim istemez ki harika bir çocuk yetiştirmeyi?

Kitabın baskı kalitesi çok iyi. Bahsedilen her konuyla ilgili fotoğraf eklenmiş.

Genelde 2 yaş sonrası çocuklara yönelik kitapta anlatılanlar. Daha çok okul öncesi eğitimle desteklenen bir sistem.  Ama evde de yapılabilecek aktiviteler var ve pek çok anne http://montessoriegitimi.blogspot.com/ adlı blogda bunları paylaşmış.

Kitapta bir çocuğun yetiştirilmesinde kritik dönemler olduğundan bahsediliyor. Bunun her çocukta farklı olabileceğinin altı çizilerek, ortalama bir ölçü çıkarılmış. Dil gelişimi 0-6 yaş arası, düzenlilik 2-4 yaş arası, tuvalet eğitimi 18 ay-3 yaş arası gibi. Bu dönemlerin çocuğun bütün hayatına etki edeceği, ileri ki dönemlerde öğrenilecek bilgilere temel oluşturacağından söz edilmiş. Örneğin 2-3 yaş döneminde birden fazla dili kolaylıkla öğrenirken, bu işin biz yetişkinler için çok zor olduğu belirtilmiş.

“Montessori öğretmenlerinin hepsi, okul başarısının doğrudan çocuğun kendine güvenme, istediklerini yapabilme ve bağımsız davranabilme derecesine bağlı olduğuna inanırlar.”

diyor Montessori okullarının sırrı bölümünde. Aynı bölümde çocuklara düğme ilikletmek, pabuç cilalatmak, su doldurtmak gibi yaşına göre yapabilecekleri işlerin verilmesi gerektiği konu edilmiş.

Bebek dostu evlerin nasıl olması gerektiği anlatılmış bir diğer bölümde. Herşeyden önemlisi sıcacık bir sevgi yuvası sayesinde;

“Çocuklarımıza iyi davranmayı, nezaket ve şefkat göstermeyi, kaygıları gidermeyi ve kayıtsız şartsız sevmeyi öğrenmelerine yardım edebileceğimizden”

bahsedilmiş.

Çocuklardaki öfke nöbetleriyle nasıl başedileceği, çocuk yaşta nezaket ve zerafetin nasıl öğretileceği anlatılmış. Evde yapılabilecek bilimsel deneylere örnekler verilmiş.

Eğitimde en önemli dönemin hayatın ilk 6 yılı olduğu vurgulanmış.

Montessori hakkında söylenebilecek daha pek çok şey var sanırım. Ama ana hatlarının anlaşılabilmesi için iyi bir kitap “Harika Çocuk Nasıl Yetiştirilir?”

Ne yazık ki yaşadığım şehirde bir Montessori okulu yok.  Sadece evde yapabileceğimiz etkinlikler de ne kadar yararlı olur bilemiyorum. Yağız’dan sonra büyük bir şehirde yaşamıyor olmamıza üzülüyorum. Ama kimbilir belki de o 3 yaşına gelene kadar birşeyler değişir hayatımızda.

Daha başka eğitim sistemlerinden de bahsedildiğini görüyorum bloglarda. Ama onlar hakkında ayrıntılı bir fikrim yok. Keşke tüm eğitim sistemleri hakkında bilgisi olan bir blogcu bunları düzenlese, artıları-eksileri nelerdir anlatsa da, benim gibi meraklı ama üşengeç anneler yararlansa 🙂

About yagizlahayat

4 Ağustos 2009 dan beri hayatımın yeni bir amacı var. Bu blog afacan oğlum Yağız'a ilk doğumgünü hediyesidir.
Bu yazı Okumalarım, Uncategorized içinde yayınlandı ve , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

39 Responses to Harika Çocuk Nasıl Yetiştirilir ve Montessori Eğitimi

  1. Geri bildirim: Her Yönüyle Çocuk Yetiştirme Sanatı | Oğlumu Büyütürken

  2. kamuran dedi ki:

    http://montessoriegitimi.blogspot.com/ bu sayfa acılmıyor ayrıca monteserrı maıl grubu varmıs uyemısınz?
    ben de uye olmak ısterim , monteserri ıle ılgılı avrupa bırlıgıne bır proje yapıyorum ve her turlu kaynaktan faydalanmk ısterım

    Beğen

  3. Geri bildirim: Yetenekli Çocuğun Dramı | Oğlumu Büyütürken

  4. sefa dedi ki:

    güzel blog olmuş elinize sağlıkk admin

    Beğen

  5. Geri bildirim: Teşekkür Ederim, Siz Nasılsınız? | Oğlumu Büyütürken

  6. ayşenur dedi ki:

    çok güzel olmuş 6 aylık bir kızım var anne olmak kadar anlamlıbir duygu yok burda olmaktan çok mutlu oldum takip edeceğim.

    Beğen

  7. Geri bildirim: İngilizce Öğretmek, Ama Neden? | Oğlumu Büyütürken

  8. Geri bildirim: İngilizce Öğretmek, Peki Ama Nasıl? | Oğlumu Büyütürken

  9. Geri bildirim: Çocuklarda Sanat Eğitimi | Oğlumu Büyütürken

  10. Geri bildirim: İngilizce Kitap-Smarty’s Book of Words | Oğlumu Büyütürken

  11. Geri bildirim: Çocuğumla Doğadayız | Oğlumu Büyütürken

  12. Geri bildirim: Waldorf Yöntemiyle Harika Çocuk Nasıl Yetiştirilir? | Oğlumu Büyütürken

  13. deniz dedi ki:

    ben de sımdı bu kıtabın almancasını aldım kutuphaneden. nette turkce baskısı var mı dıye ararken gordum yazınızı. ben de onumuzdekı gunlerde kıtaptakı tavsıyelerı uygulamaya calısıcam. turkce baskısı olmasaydı cevırısını blogumda yavas yavas yazmayı planlıyordum ama o kadar zahmete gerek olmadııgına sevındım uyguladıkca yazarım artık

    Beğen

  14. Geri bildirim: Adım Adım Gelişim Seti (9-36 Ay) | Oğlumu Büyütürken

  15. Geri bildirim: Çocuklarla El Ele Ebeveynlik | Oğlumu Büyütürken

  16. Geri bildirim: Kreş Zamanı… | Oğlumu Büyütürken

  17. elamm dedi ki:

    benim kızım 8 aylık harika çocuk nasıl yetiştirilir mi almalıyım yoksa harika bebek nasıl yetiştirilir mi ???

    Beğen

  18. Geri bildirim: Sevginin Fazlası | Oğlumu Büyütürken

  19. Geri bildirim: Filozof Bebek | Oğlumu Büyütürken

  20. Geri bildirim: Zeka Geliştirme Seti- Miniyup 5+ | Oğlumu Büyütürken

  21. Geri bildirim: Yağız’ın Eğitim Serüveni :-) | Oğlumu Büyütürken

  22. Geri bildirim: Reggio Emilia Yöntemiyle Harika Çocuk Yetiştirmek | Oğlumu Büyütürken

  23. Geri bildirim: Çocuğunuza Sınır Koyma | Oğlumu Büyütürken

  24. Geri bildirim: Çocuğunuza Sınır Koyma 2 | Oğlumu Büyütürken

  25. Geri bildirim: Çocuk-Kendin Olma Özgürlüğü | Oğlumu Büyütürken

  26. neslice tarifler dedi ki:

    Ben de bir ara Montessori eğitim sistemine pek merak sarmış ve geniş çaplı bir araştırma yapmıştım. Hem internetten araştırıp hem de Montessori Çılgınlığı diye bir kitap alıp detaylı öğrenmeye çalıştım. Diğer eğitim metodlarını ben de pek bilmiyorum ama Montessori baya kafama yatmıştı. Ankara’da yaşıyorum ve Montessori kreşleri oldukça pahalı ve çok az sayıda. Biz de evimizde uygulayabileceğimiz yöntemleri uygulamaya çalışıyoruz. Bloğumda bu sistemle ilgili bir araştırmam var. http://neslicetarifler.blogspot.com.tr/2015/02/montessori-egitim-sistemi.html

    Beğen

    • yagizlahayat dedi ki:

      Şuan hepsini tam okuyamadım ama güzel bir derleme yapmışsınız, elinize sağlık. Bende her ne kadar montessori grubunu takip etsem de, evde çok uygulama yapamadım. Yaşadığım yerde de buna uygun okul yoktu maalesef. Belki sizin çocuğunuz büyüyene kadar, Ankara’daki Başka Bir Okul Mümkün (BBOM) okulu kalıcı olur da, oraya gönderme imkanı bulursunuz, kimbilir.

      Beğen

  27. Figen Kurt dedi ki:

    Daha çok üreten bir toplum olmamız için bu eğitim sistemini öğrenmemiz çok önemli. Ancak Türkçe olarak o kadar çok az kaynak var ki, anne babaların bu konuda bilinçlenmesi gerekiyor, http://www.montessorifelsefesi.com sitesini buldum mesela, bu da yeni sanırım, daha bilgiler ekleniyor. Bu konuda daha çok bilgiye ihtiyacımız var

    Beğen

Yorum bırakın