İlk Kuantum Fiziği Kitabım

Bu kitabı alalı yıllar oldu. Ancak bir türlü yazma fırsatı bulamadım. Tam da elime kuantumla ilgili bir kitap aldığımda (Kuantum Benlik), ona başlamadan yeniden bu kitabı okudum. Diğerini anlamamda etkisi olduğu muhakkak. -Gerçi onu hala okuyorum ve anlamakta zorlandığım yerler oluyor.- Okumuşken de bloğa da yazmak istedim.

Çocukların bir yaşa kadar bilim kitapları çok ilgilerini çekiyor ama ergenlikle birlikte ilgi giderek azalıyor. En azından bizim evde ve çevremdeki çocuklarda öyle oldu. Ama ben bu kitabı okumaktan çok keyif aldım. Bilimin bu şekilde keyifli ve basit anlatımı çok hoş. Gerçi basit desem de çok da basit değil. Özel ilgisi olmayan bir çocuğu cezbetmeyebilir. Benim bile bu yaşımda anlamakta zorlandığım yerler olduğunu itiraf etmeliyim 🙂

Bilinen belli başlı fizik deneylerinden bahsetmiş kitap. Bunların çizimlerle daha iyi anlaşılmasını sağlamış. Newton ile birlikte başlatmış bilim yolculuğunu. Öncelikle klasik fiziği ve onunla neler yapabileceğimizi anlatmış. Sonrasında da Max Planck’in Kuanta’sına gelmiş sıra.

Planck epey kafa yorduktan sonra, deney gözlemleri ile sayılar arasındaki hesabı tutturmak için tek çarenin, sıcak cismin yaydığı enerjiyi KUANTA (tekil hali “kuantum”) adını verdiği çok küçük enerji paketlerine bölmek olduğunu buldu.
KUANTA, enerji paketleridir. Bunlar daha küçük parçalara bölünemez.

Işığın dalga mı, parçacık mı olduğu; ışığı oluşturan temel parçacık olan fotonlar; atomun parçaları (elektron, nötron, proton, kuark) ve elementleri içeren, 1869’da Dimitri Mendeleyev’in düzenlediği Periyodik Tabloya yer verilmiş.

Ardından moleküllerin nasıl oluştuğu, atom spektrumu, Niels Bohr’un çalışmaları ile ortaya atılan Kuantize Atom modelinden bahsedilirken, sanırım çoğu kişinin bildiği ama benim için yeni olan aşağıdaki bilgi ile heyecanlandım 🙂

Bir yıldız ışığını bileşenlerine ayırdığımızda hidrojen spektrumuyla karşılaşırsak, yıldızda hidrojen atomu olduğunu anlarız. Bu şekilde, onlara ulaşamasak bile yıldızların hangi elementleri içerdiğini bulabiliriz.

Bilim harika bir şey değil mi 🙂

Ünlü Çift Yarık Deneyi, Schrödinger’in Kedisi, Belirsizlik İlkesi, Antimadde, Kuantum Dolanıklık, Radyoaktivite, Tünel Etkisi, Higgs Bozonu gibi konuları açıklarken, günlük hayatta modern fizikle yapabildiklerimiz ve ileride yapabileceklerimiz anlatılmış. Bu güne kadar ki geçen süreçte kuantumun kat ettiği ilerleme ise aşağıdaki şekilde bir zaman çizelgesiyle gösterilmiş.

Bilime meraklı çocukların ve de yetişkinlerin hoşuna gidecek bir kitap. Özellikle kuantum konusunda herkesin bir fikri olduğu bu dönemde, göz atmaktan keyif alabilirsiniz 🙂

Youtube’da onca içerik arasında kayboluyor olsa da, hatırı sayılır bilim kanallarının olması insana umut veriyor. En bilineni Evrim Ağacı olmakla birlikte, pek çok içerik üreticisi bilim konuşuyor. Dilerim çocuklarımızın da kapsama alanına girerler en kısa sürede. Çünkü gelecek bilimde 🙂

Kitabın Künyesi : 

İlk Kuantum Fiziği Kitabım

Özgün İsmi:Mi Primer Libro De Fisica Cuantica
Yazan : Sheddad Kaid, Salah Ferron
Çeviren: Şiirsel Taş
Resimleyen: Eduard Altarriba
Domingo Yayınları
10+

İlgili Yazılar :

About yagizlahayat

4 Ağustos 2009 dan beri hayatımın yeni bir amacı var. Bu blog afacan oğlum Yağız'a ilk doğumgünü hediyesidir.
Bu yazı Uncategorized, Yağız'ın Kitaplığı içinde yayınlandı ve , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

1 Responses to İlk Kuantum Fiziği Kitabım

  1. Geri bildirim: Sahi Nedir Faşizm? | Oğlumu Büyütürken

Yorum bırakın