Matematik Bilmeceleri

Bir dersi sevmenin ne kadarı kişinin kendisinden, ne kadarı çevresel etkilerdendir bilemiyorum. Ama ben ortaokuldaki matematik öğretmenimi çok severdim. Dersi çok mu güzel anlatırdı, yoksa çocuklarla iletişimi mi kuvvetliydi bilemiyorum ama sayesinde Fen Bilgisi dersine de çalışırdım. Sırf o, Fen Bilgisi dersin 10 olmazsa, Matematik notunu da 10 vermem dediği için 🙂 Bir de ağabeyim faktörü vardı tabi. O da matematiği çok severdi ve bende onun sevdiği her şeyi severdim 🙂

Eh ben böyle bir girişi neden yaptım? Çünkü Yağız’da matematiği çok sevsin istiyorum. Çok başarılı olsun diye değil, matematikten benim aldığım keyfi alsın diye. O yüzden de bir yerlerde eğlenceli matematik niyetine bir şeyler görsem almak istiyorum. Bu kitapları da o niyetle aldım ama biraz basit kaçtılar. Anaokulu seviyesine daha uygun geldi bana. Anlatayım, siz karar verin.

  • kitap522Dört Mevsim Matematik : Kitap, çocukların hoşlanacağı şekilde, kafiyeli bir dille yazılmış. Saymayı gruplandırarak yapmaya yönlendiriyor :

PARLAK LALELER

Kanallar, bisikletler, değirmenler,

Yeşil çayırlar ve mavi gökler.

Bahar geldiğinde Hollanda’ya,

Güzel laleler dört bir yanda.

Bakalım kaç tane lale filizleniyor?

Parlak bir çözüm bulmanız gerekiyor.

Süslü bir buket yapmanın en iyi yolu,

Farklı renkleri karıştırın, işte size ipucu!

Kitap bu şekilde, çocukların ilgisini çekecek konu ve resimlerle devam ediyor. Yazar, bu kitabı yazarken, saymadan aritmetik hesap yapmaya kolaylıkla geçiş yapmayı, gruplama ve toplamayla ilgili sezgisel yollar sunmayı amaçlamış. Ayrıca problem çözme ile ilgili dört önemli şey öğretmeye çalışmış:

kitap523

1-Açık fikirli olmak ve alışılmış yollar dışında, probleme birçok yönden yaklaşmak

2- Toplamayı kolay hale getirecek şekilde sayıları gruplayarak stratejik düşünmeye cesaretlendirmek

3- Toplama yerine çıkarma yapmak gibi zaman kazandırıcı yöntemlerle tanışmak

4- Örüntülere ve simetrilere bakarak problemi basitleştirmek

  • kitap524Matematik Harikaları : Aynı matematikçinin bir diğer kitabı da en sevdiğim iki şeyi birleştirmiş. Resim ve matematik. Almasam olmazdı 🙂

Kitap, büyük ressamların tabloları ile ilişkilendirilmiş. Örneğin Edgar Degas’ın, Sahnede Bale Provası (1874) adlı eserinin yanında bale pabuçları ve altında şöyle bir metin var:

Bir balerin takınırken pozunu

Öteki, dinlendirir yorgun parmaklarının ucunu.

Edgar Degas pek severdi,

Resmetmeyi balerinleri,

Bu bale pabuçlarıyla 7’li gruplar yapar mısın?

Üç parlak yolu bulursan, en iyi övgüleri sen toplarsın.

Kitapta ayrıca Claude Monet, Pierre-August Renoir, Paul Cezanne, Vincent Van Gogh, Georges Seurat, Henri Matisse, Pablo Picasso, Piet Mondrian, Salvador Dali, Jackson Pollock ve Andy Warhol yer almakta. Yağız için tanıdığı ressamların sayfaları daha çekici oldu. Yazar toplamayı daha görsel hale getirmek için sayılar yerine gruplama yoluna gitmiş. Yazarın dediği gibi, çocuklar problemlerle baştan çıkacak, şiirlerle aydınlanacak, sanatın güzelliği ve farklılığıyla esinlenecek. Kim demiş matematik sıkıcıdır diye!

kitap525

Umarım Yağız’da sever matematiği (ki şimdilik seviyor) ve birlikte Nesin Matematik Köyü‘ne gideriz. Onunla birlikte bende solurum o muhteşem havayı 🙂

 

About yagizlahayat

4 Ağustos 2009 dan beri hayatımın yeni bir amacı var. Bu blog afacan oğlum Yağız'a ilk doğumgünü hediyesidir.
Bu yazı Okul, Uncategorized, Yağız'ın Kitaplığı içinde yayınlandı ve , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

