Anne Sütü Üzerine…

Hamileyken anneliğin hiç alışamayacağım yanının emzirmek olacağını düşünürdüm. Gene de kulaktan dolma bilgilerle ilk altı ayın çok önemli olduğunu biliyordum. En azından bu zaman diliminde sadece anne sütü vermeliydim bebeğime. Öyle de yaptım. Sonrasında gerek emziren anneler grubundan gerek Nurturia’dan öğrendiklerimle anne sütünün değerine vakıf oldum ve gidebildiği yere kadar gitsin istedim. Tabi ki tüm bunları yaparken uzun süre kullanabildiğim ücretsiz iznimin katkısı yadsınamaz. Bu sürede çalışmak durumunda olsaydım herşey benim için çok daha zor olurdu.

DSC01480-1İlk altı ay çok toplu bir bebek olan oğlum bir yaşından sonra giderek zayıflamaya, iştahı azalmaya başladı. Persentil tablolarında boyu üst sınırlarda giderken, kilosu ortalarda seyretti. Ancak bu tabloların hazırlanmasında mama ile beslenen bebekler dikkate alındığından çok da takılmadım. Zaten kilolu bir bebek tercihim olmadı hiç bir zaman. Sonrasında okuduğum “Çocuğum Yemek Yemiyor” kitabını daha önce okumuş olsaydım, daha da devam ederdim sadece anne sütü vermeye. Ek gıdaya geçişte kendimi o kadar hırpalamazdım. Orada yazıldığına göre anne sütü iki yaşına kadar tek başına yeterliymiş bir bebek için. Tabi ki başka gıdalara geçtiğinizde, sütte emzirildiği oranda üretilmeye başlanıyor. Ama çevreden uzun süreli emzirmelerle ilgili duyduğum şeyler olumsuzdu hep. Doktorum bile bir yaşından sonra artık bırakmamızı salık verdi. İki yaş kontrolünde hala emzirdiğimi duyunca bıyık altından gülümsedi, üç yaşında ise ne o sordu ne de ben söyledim 🙂 (Sanırım hala devam ettiğine ihtimal vermemiştir) Ama gözlemlediğim oğlumun hastalıkları daha kolay atlattığı, daha çabuk sakinleştiği, uykuya rahat geçtiği yönündeydi. Ayrıca o yakınlık ikimize de iyi geliyordu. Yani sadece beslenme değil anne sütünün fonksiyonu. Duygusal bir bağda oluşuyor anne bebek arasında.  Gene de duyduklarım, okuduklarım, hissettiklerim arasında gelgitler yaşıyordum. Acaba içimden geleni yapmam doğru muydu? Sonra bir yazı okudum ve aydınlandım 🙂 Cengiz Han Diyarında Emzirmek. Bu yazıyı okuyunca derin bir nefes aldım ve doğru yaptığıma inandım.

Tabi ki tek bir doğru yok hiç bir zaman. Bu oğlum ve benim doğrum. Bu süreçte oğlum beni huzursuz etmedi hiç. Hastalık dışında sadece uykuya geçerken istedi. Yaklaşık bir ay önce öğle uykusunu kaldırmamızla akşamları daha kolay uykuya dalmaya başlayan oğlum, masal ve ninniler arasında uyuyuvermeye başladı. Arada gece uyanıp istediği oldu ama bu da zamanla azaldı. Ve böylece 42 aylık olan oğlumla, hiç bir sütten kesme travması yaşamadan, sevdiği birşeyi kötü göstermek zorunda kalmadan yani acısız bir şekilde kapattık bir dönemi. Söylenilenin aksine emerek uyumaya alışkın olmasına rağmen de, uykuya geçmede hiç zorlanmadı.

DSC08160-1Yaşıtlarına göre hala zayıf olan oğlumun kilosuna da hiç takılmıyorum ben. Doktorumuzunda dediği gibi kilo yapacak şeyler yemediğinden bu gayet normal. Hala şarküteri ürünlerinden uzak tutmaya çalışıyorum. Hiç anne sütü dışında gece beslemesi yapmadım. Mama, muhallebi, devam sütü vermedim. Elimden geldiğince korumaya çalıştım dış etkenlerden ve elimden geldiği kadar da devam edeceğim.

Ben oğlum için gerek sağlık, gerek duygusal açıdan iyi bir yatırım yaptığıma inanıyorum. Benim oğlumun demek ki bu yaşa kadar ihtiyacı varmış diye düşünüyorum. Başka bir çocuğun, daha erken ya da daha geç olabilir. Ya da elde olmayan nedenlerle erken bırakmak zorunda kalabilinir. Bunları yazarken o anneleri üzmek istemem. Ama hiç bir çocuğun mahalle baskısı nedeniyle, anne sütünü erken bırakmasını, hatta yerinin mamalarla, devam sütleriyle doldurulmasını da istemem. Bunun sadece anne ile bebeğin verebilecekleri bir karar olmasının en doğrusu olduğunu düşünüyorum.

Bu konuda nam-ı diğer Çokbilmiş’inde güzel yazıları var. Uzun Süreli Emzirmek Zararlı mı?  ve Bebek Kaç Aya Kadar Emzirilmelidir? Sütten Kesme Zamanı. Aynı yazıda Dünya Sağlık Örgütü’nün emzirme ile ilgili bildirisini bulabilirsiniz.

Öğle uykusuna ve anne sütüne veda eden oğlum için bakalım sırada hangi bitişler, hangi başlayışlar olacak. Umarım tüm bitirişleri sancısız olur böyle…

İlgili Yazılar : 

About yagizlahayat

4 Ağustos 2009 dan beri hayatımın yeni bir amacı var. Bu blog afacan oğlum Yağız'a ilk doğumgünü hediyesidir.
Bu yazı Beslenme, Uncategorized içinde yayınlandı ve , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

32 Responses to Anne Sütü Üzerine…

  1. Harika, batildim, darisi basimiza 🙂

    Beğen

  2. benden bizden dedi ki:

    Tebrik ederim, bizimki 28 aylık, biz de tam gaz devam ediyoruz emmeye.
    Çok başarılı bir hikaye sizinki.
    Sevgiler 🙂

    Beğen

  3. esra dedi ki:

    bende 3 yaşa kadar emziren bir anne olduğum için,uzun süre emziren annelerin yazılarını okuyunca mutlu oluyorum.
    Benim oğlumda boy ve kilo da orta seviyede…
    hiç takmıyorum ama çevrem çok takıyor malesef..:((
    sevgiler

    Beğen

  4. Ayça dedi ki:

    Öyle iyi yapmışsın ki. Seni gönülden tebrik ediyorum…

    Beğen

  5. şule dedi ki:

    kızım çok ağlayan bir bebek olduğu için ikimizde emzirmeyi sorun olarak yaşadık.ama oğlum bugün 1 yaşına girdi ve emmeyi çok seviyor.hiç aklıma gelmezdi ama bende onu emzirirken kendimi çok mutlu hissediyorum.bu yazıyıda okuduktan sonra gittiği yere kadar emzirmeyi düşünüyorum şimdi:)teşekkürler

    Beğen

  6. şule dedi ki:

    bu arada yazıyı çıktı olarak alabilirmiyim emziren arkadaşlara okutmak için:)

    Beğen

  7. gülşen dedi ki:

    24 saat emzirebilme potansiyeli olan bir anne olarak çok keyiflendim yazınızı okuyunca 🙂 doktorlara ve çevreye kulak asmadan bunu yapabildiğiniz için çok mutlu oldum tebrik ederim…

    Beğen

  8. Ben en çok emzirme sürecinizi travma yaşamadan atlatmanıza sevindim. O kadar fena oluyorum ki göğüslere bant yapıştırma, bir şeyler sürme hikayelerini duydukça. Çocuğun tüm saflığıyla bağlandığı şeyden korkutmak, tiksindirmek kabul edilemez geliyor bana. Hadi bakalım, hayırlısı 🙂

    Beğen

  9. Mor dedi ki:

    Fatoş, saygıyla eğiliyorum önünde! Harikasın, harikasınız! 42 ay epey sağlam bir yatırım olmuş, maşallah!

    Beğen

  10. Geri bildirim: Bay Bay Bezim ve Tuvalet Eğitimi | Oğlumu Büyütürken

  11. loveandsmile dedi ki:

    Oğlum 23. aya giriyor yarın..ben sıkıldım biraz bazen daralıyorum ama bir yandan da mutluyum.. 🙂 emerek uykuya dalıyor. bu yüzden kesme sürecinden tırsıyorum
    hayırlısı bakalım

    Beğen

    • yagizlahayat dedi ki:

      Benim oğlumda emerek uyuyordu. Öğle uykusunu kaldırınca daha kolay uykuya dalmaya başladı ve kesmek sorun olmadı. Ama sizin öğle uykusunu bırakmanıza daha çok vardır. Umarım kolay olur sizin içinde.

      Beğen

  12. Geri bildirim: Yağız’ın Abur Cuburla İmtihanı … | Oğlumu Büyütürken

  13. necla dedi ki:

    Mrb.bu yazilari yazip benim gibi annelere umut verdiginiz icin tesekkurlrr.benim gibi derken kizi 1 yasinda olup hala sadece emen bebegi olan bi anne.sizde durum nasil ilerledi ne zamandan sonrA yemege yoneldi.cok yesin istemiyom inanin herseyden 3-4 kasik yese yeter. Benim kizimda 4 aylik ultrason cekilirken ultrason kağıdına obezite sebebiyle net goruntu alinamamisyir yazilacak kadar kilolu bi bebekti 6 ayliken 10 kiloydu simdi 10.700.kilosundada degilim ama azcik yese.ana sagligindaki hemsire 1 yas kontrolunde kizimi sutten kezmemi artik su oldugu sutumun ve organları nin gelismiyecegi boyunun uzamayacagini soyledi.doktorum asla boyle bisi yok desede canim sıkıldı duyunca.tecrubelerinize cok ihtiyacim var.

    Beğen

    • yagizlahayat dedi ki:

      Eğer ki doktorunuzun tespit ettiği bir gelişim geriliği yoksa, başka kişilerin sözlerine aldırmayın. Daha önce bahsettiğim https://yagizlahayat.wordpress.com/2010/09/07/cocugum-yemek-yemiyor/ kitabında, 1-2 yaş arası çocukların yemeyi reddettikleri, zaten buna da çok ihtiyaç duymadıkları yazar. Bir kere kafanızdan yemiyor fikrini çıkarın. Kendi eliyle yiyebileceği şeyler sunun ona. Kuru üzüm, haşlanmış nohut, haşlanmış havuç dilimi gibi. Zaten minicik mideleri var. Hatta o kitapta önce emzirip sonra yemek sunulmasını söyler ki sütten yeterince faydalansın. Dert etmeyin, inanın geçiyor 🙂

      Beğen

    • Sevgili Necla anne sütünün artık su olduğunu söyleyen hemşireyi derhal şikayet etmenizi öneririm. Çünkü asla olmayacak olan şey anne sütünün su gibi yada su olmasıdır. http://www.lllturkiye.org/Bilgiler/Emzirme%20ne%20zaman%20sonlandirilmali.html
      ve

      linkleri incelerseniz çok mutlu olacağınıza eminim.

      Kızımın çoklu besin alerjisi nedeniyle 9 ay boyunca çok katı bir diyet uyguladım ve bu süre boyunca kızım sadece anne sütü aldı ek gıdaya yani birşeyler tadmaya 10. ayda başladı. Şuan 16,5 aylık ve %70 anne sütü alıyor.Sağlığı ve gelişimi normalin üzerinde ama doktorları vs dinlemiş olsaydım bebeğim 2. ayda mama yemeye başlardı çünkü onlara göre katı diyetten dolayı benim sütüm yararsızdı.

      sevgiler

      Beğen

  14. necla dedi ki:

    Guzel yorumlariniz icin cok tesekkur ederim.bunlari okumak beni motive ediyor sutume olan guvenim artiyor.yani kizimi doyutduguna inaniyorum :)) linkleei inceliye em hemen kzimida uzmiyecem niye yemiyor diye kendimide uzmiyecem.cok cok etesekkurler.

    Beğen

  15. Geri bildirim: Uyku Tablosu | Oğlumu Büyütürken

  16. Buge cankat dedi ki:

    Merhabalarl, sizin blogunuzu yeni kesfettim ve bayildim, ayni benim kafamdasiniz, yazdiklarinizi tek tek okuyorum 😉 anne sutuyle ilgili yazinizi okudum da… benim oglum da 25 aylik hala emiyor ve hala ayni yatakta uyuyoruz birlikte ama ben 5.5 aylikken ise basladim, o zamandan beri gunde 2 kez sagiyorum iste. Ee simdi 2 yasini gecti, mahalle baskisi hat safhada , sen okula gidene kadar emzirirsin diye dalga geciyolar 🙂 acikcasi hic sallamiyorum, sizin gibi kendisi biraksin, travma yasamasin istiyorum. Bir sey sorcam size, siz ise basladiktan sonra sagdiniz mi, yoksa gelince mi emzirdiniz, acabal sagmayi mi biraksam diyorum bilemedim 🙂 bir de bana duskun bir cocuk sosyal ortamlarda biraz geriliyo ve hemen kucak istiyo acaba bunun altinda hala emiyor olmasi yatabilir mi, kendine guven kazanamamasinin altinda… siz bu yollardan gecmissiniz sonucta, bi danismak istedim size de… sevgiler.. buge

    Beğen

    • yagizlahayat dedi ki:

      Merhaba buge hanim, herseye ragmen emzirmeye devam ediyor olmaniz ne guzel 🙂 ben ise basladigimda oglum 28 aylik olmustu. Bir sure oglenleride gidip emzirmeye devam ettim. Cunku sadece oyle uyuyordu. Onun disinda sagmadim. 2 yasini gectigine gore sizde sagmayi birakabilirsiniz bence. Bundan sonrasi biraz duygusal tatmin. Yani emiyor olmasi onemli size sarilip. Benim oglumda bana duskundu ama emme konus6nda beni huzursuz etmedi. Yani illa emmek icin israr etmiyordu. Sadece uykuya gecerken istiyordu.oglum hala ilk girdigi ortamlsrda cekiniyor olsa da gayet kendine guvenen bir cocuk. Endise etmeyin, mumkun oldugunca doysun size. Sevgiler

      Beğen

  17. buge cankat dedi ki:

    Çoook teşekkür ederim yorum yazdığınız için, sevgiler…:)

    Beğen

Yorum bırakın