Bay Bay Bezim ve Tuvalet Eğitimi

Kitap119-001İki yaşındaki Ali’nin yuvaya başlayacak olması üzerine, annesi birgün elinde bir lazımlıkla gelir ve yuvada bez bağlayamayacağını söyler. Tuvaleti kullanmak konusunda pek de istekli olmayan Ali, bu durumdan hiç hoşlanmaz.

Ancak birgün arkadaşı Sena gelir ve lazımlığı görünce onda da olduğunu söyler. Hemen nasıl kullanılacağını gösterir. Lazımlığı kullandığında, anne ve babasının çok sevindiğini anlatır.

Ertesi gün Ali’de denemeye karar verir. Kullanabildiğini görünce anne ve babası öyle çok sevinir ki kendini kahraman gibi hisseder. Arada küçük kazalar olsa da artık yuvaya gitmeye hazırdır 🙂

Kitap, Ali’nin diliyle yazılmış. İlgiyi çekebilecek objeler resimlenmiş. Ancak bu kitabı almak yerine, tuvalet eğitimini tamamlamış bir arkadaş bulmak daha öğretici olabilir 🙂 Biraz daha eğlenceli bir kitap yazılamaz mı acaba bu konuda?

Kitap120-001

Gelelim bizdeki duruma. İki yaş civarı büyük umutlarla aldığım bu kitabı, oğlum hiç okumak istemedi. Kitapları çok sevdiğinden, hemen işe yarayacağını düşünmüştüm ama nafile. Resmen bir direnç oluşturdu. Doktorumuz da üzerine düşmememizi söylediğinden bıraktık biz de çabalamayı. Zorlanınca ilerde başka sorunlar yaşayabilirmişiz. Sonrasında işe başladım ve bir daha da uğraşmak için hiç zaman bulamadım.

Ta ki doktorun verdiği zaman gelip çatıncaya kadar. Öylesine gözümde büyütüyordum ki bu olayı, biraz da ben erteledim durdum. Sonunda iki hafta izin aldım ve başladık denemeye. İzin almadan iki hafta öncesinden durumu Yağız’a anlattım. İzin alacağımı, bu sürede bezini takmayacağımı ve birlikte çok eğleneceğimizi 🙂 O da bu fikre kendini hazırladı ve ne zaman birisi artık bez takmamasını söylese, “annem izin alacak o zaman takmıcam” dedi. Yani bu fikre kendini ısındırdı. İzin aldığımda itiraz etmeden bezi çıkardı ama ilk iki gün kabus gibiydi. Sabır çok önemli bu aşamada. İtiraf ediyorum ben çok iyi yönetemedim. Daha sabırlı olabilirdim. Ne de olsa hiç bilmediği bir duruma alışmaya çalışıyor ve de bunun için çaba gösteriyor. Neyse ki üçüncü gün mucizevi bir şekilde çözülüverdi. Arada ufak tefek kazalar olsa da, oğlum artık bez takmıyor, yaşasın 🙂 Bu süreçte uzun süre dışarı çıkamayacağımızı, henüz kontrolünü yapamayacağını düşünmüştüm ama hafta sonu Ankara’ya gittik ve hiç sorun yaşamadık. Herkes bunun için ona ufak tefek hediyeler alınca da durumdan keyif almaya başladı 🙂

İnsan, bir çocuk yetiştirirken ne çok şey öğreniyor. Başa dönebilseydim, bu konuya çok daha farklı yaklaşırdım. Bir kere, bizim çocukluğumuzun bezlerinin modernize edildiğini ve  yıkanabilir bez olarak sunulduğunu çok geç farkettim. Bu sayede hem doğaya daha az zarar verir hemde tuvalet eğitimine daha erken başlayabilirdim.

Ya da “Bezsiz Bebek” kitabında bahsedilen “Tuvalet İletişimi” diye bir akım olduğunu daha önce bilseydim, -yapabilir miydim bilmiyorum ama- denemek isterdim. İnsan ilk çocuğunda, her konuda acemi olduğu için bazı şeylere cesaret edemiyor. İlgilenenler için Mor Bisikletçi’nin bu konuda bir dizi yazısı mevcut. Ayrıca bir de deneyimlerin anlatıldığı facebook grubu var. Bu konu bir hayli ilginç. Bezlenmenin bebeklerin doğasına aykırı olduğu, ilk aylarda yaşanan ağlama krizlerinin ıslak bezlerine yapmak istememeleri sonucunda yaşadıkları gaz sancısı nedeniyle oluştuğu, ancak giderek alıştıklarını Bezsiz Bebek/ Tuvalet İletişimi Yöntemi yazısında çok güzel açıklamış Mor Bisikletçi. Yani önce beze alıştırma krizleri yaşıyoruz, ardından da bıraktırma 🙂 Eğer işin başındaysanız bir göz atın derim.

Bir dönemi daha arkamızda bıraktık biz. Bakalım sırada ne var, göreceğiz 🙂

Unutmadan, bu kitap hakkında Bir Dolap Kitap’ta Yıldıray’da yazmıştı zamanında. Ona da bir göz atmak isterseniz bir TIK

İlgili Yazılar : 

About yagizlahayat

4 Ağustos 2009 dan beri hayatımın yeni bir amacı var. Bu blog afacan oğlum Yağız'a ilk doğumgünü hediyesidir.
Bu yazı Uncategorized, Yağız'ın Kitaplığı içinde yayınlandı ve , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

11 Responses to Bay Bay Bezim ve Tuvalet Eğitimi

  1. kadriye dedi ki:

    hadi geçmiş olsun 🙂 güle güle bez, hoşgeldin , olmadık zaman ve yerde çişim geldiiiiiiii 🙂

    • yagizlahayat dedi ki:

      Korkutma beni :-))

      • Ayça dedi ki:

        Erkek çocuğunun tuvaletini öğrenmesi süreci çoook daha kolay. Çişi mi geldi. Hooop çıkar çantadan bir pet şişe. Git kuytu bir köşeye. Oldu bitti:) Yana yana tuvalet aramak sorunu daha az. Yani korkma.

        Benim elime ilk pet şişeyi tutuşturduklarında. Nasıl yani buna mı yaptırcam. Mahremiyet duygusu?? vs. Sonra öyle bir alıştım ki. Bazen zar sor giyinip tam kapıdan çıkarken çişim geldi deyince Rüzgar, o ayakkabıları tekrar giydirme buhranındansa, alıyorum bir buzdolabı poşeti, İşetiyorum valla. Neyse ne. Yapacak bişey yok:)

        Gözünüz aydın olsun…

      • yagizlahayat dedi ki:

        Haklısın Ayça. Bizde ilk pet şişe deneyimimizi yaptık 🙂 Bu kadar oldu gerisi gelir heralde 🙂

  2. emre80yunus dedi ki:

    Sizi uzun zamandır takip ediyorum ve en can alıcı noktasında yazmak istedim, ve şuan 26 aylık oğlumuz var nerden öğrendiğimi hatırlamıyorum ama çocuklar kendi başına merdivenleri çıkınca tuvalet işinide çözmüşler demektir diyordu onun için acele etmiyorum ama şu faceboo gurubunada bir bakayım.Petşişe ve buzdolabı poşet çok iyi fikir 🙂

  3. Hadi gözünüz aydın , Özgem henüz 22 aylık olmasına rağmen mahalle baskılarına maruz kalıyorum. Ama hiç acele edip ne Özgeyi nede kendimi zorlamak istemiyorum. Sindire sindire 🙂

  4. Geri bildirim: Uyku Tablosu | Oğlumu Büyütürken

  5. Ahu YILDIRIM dedi ki:

    Tuvalet Eğitimi
    Çocukların kakaları ve çişleri geldiğini farkedip, tutarak tuvalete kadar ulaşmaları için belirli bir nörolojik ve duygusal gelişime ulaşmış olmaları gerekir. Kızlar tuvalet eğitimini erkeklere göre bir kaç ay daha erken başarabilirler. Bu nedenle bu yaşlardan önce tuvalet eğitimi için zorlanmaları yanlış olur.
    Genellikle 2 yaş çocuk her şeye ”hayır“ deme eğiliminde, başına buyruk, “benim“ sözcüğünü sık kullanan, kararlarını kendi vermek isteyen, dayatmacı biridir. Anne ve aile büyüklerinin “kakanı buraya yap” gibi önerilerini kendi yaşamına, bedenine, özgürlüğüne bir müdahale olarak görür. Bu gibi fizyolojik özellikleri dikkate alarak 2- 2.5 yaşlar arasında tuvalet eğitimine başlanabilir. Tuvalet eğitimine başlama zamanı yeni bir kardeşin doğumuna, hastalık sırasına, aileden birinin ayrılmasına kısaca aile içi yeni ve alışılması gereken bir durumun varlığına rastlamamalıdır.

    Tuvalet eğitimi nasıl yapılmalıdır?
    Uygun zaman olduğuna karar verildikten sonra çocukla konu ile ilgili konuşmalar yapılmalıdır. Bu konuşmalar, büyükler nereye yapıyor, kuru kalma çok iyi bir şeydir gibi konuları içerebilir. Bezini değiştirirken yeniden bağlanmak istemediğinde lazımlık ya da tuvaleti kullanmaya teşvik edilebilir. Öykülerdeki kahramanların kakalarını neye yaptığına değinilebilir.
    Çocuğun konuya istekli olduğu farkedildiğinde lazımlık almaya birlikte gidilebilir. Nasıl kullanıldığı zorlayıcı olmadan anlatılır. Lazımlık onun odasında durabilir kullanılacağı zaman banyoya götürülebilir. Lazımlık ya da tuvaleti kullanan başka çocukları farketmesi sağlanabilir.
    Başlangıç için günde 3 kez 5-10 dakika lazımlıkta oturtmak iyi olur. Yemekten 20-30 dakika sonrası gastro kolik refleksin etkisi nedeniyle uygun zaman olabilir. Tekrar tekrar sabırla aynı teklif yapılmalı başarı gösterdiğinde ödüllendirilmelidir. Başlangıçta sonuca ulaşılmasa bile gidip tuvalette birkaç dakika oturması övülebilir. Beze yapılan kakalar „yeri burası“ diye belirtilerek onunla birlikte tuvalete dökülebilir.
    Sonuçta gerçekten uygun yere dışkılama gözlendiğinde ödüllendirilir. Alkışlama, küçük armağanlar gibi ödüller verilebilir. Lazımlığı kullanamama, korkma ya da kazalar oluştuğunda asla utandırılmamalı, cezalandırılmamalıdır. Yaz ayları gibi annenin daha rahat olduğu, bez olmadan dolaşma olanaklarının bulunduğu aylar daha uygundur. Ailelere bu süreçte gergin olmamaları, onun duygularını gözlemeye çalışmaları, konuya yoğunlaşmaları, her çocuğun farklı olabileceği bu nedenle esnek olmaları gerektiği anımsatılmalıdır.
    Tuvalet eğitimi sırasında bazı güçlükler yaşanabilir. Çocuk tümüyle reddedebilir, hiç ilgilenmeyebilir, kabul edip bir süre oturur ama kakasını yapmaz sonra bezi bağlanır bağlanmaz yapabilir, acıdığını söyleyebilir, bazen önce bir kaç kez yapar sonra sürdürmeyi reddeder, bazen kakasını tutar günlerce yapmaz kabız olur. Eğitim sırasında ilişkiler bozulur, inatlaşma ortaya çıkarsa ısrar etmeksizin çocuğa hazır olacağı bir süre tanımak, kıskanma yaratmaksızın yaşıtlarının tuvalet eğitimini başarmış olduklarının farkına varmasını sağlamak yararlı olabilir. Aileye „derin bir soluk alıp, arkanıza yaslanın, kızmayın, düş kırıklığına uğramayın, tuvalet eğitimini başaramamış hiç kimse yoktur, bir süre sonra yine denersiniz, bu arada onu daha iyi tanımaya, başarısız olsa bile onu sevmeye ve sevginizi göstermeye devam ettiğinizi ona hissettirmeye çalışın. Kabızlık gelişmişse beslenme önerileri ve ilaçlarla destek olunabilir.
    Çocuğunuzun tuvalet eğitimine hazır olduğunu nasıl anlarsınız?
    • Zıtlaşma döneminde değilse,
    • Çiş, kaka, ıslak gibi sözleri anlıyor ve gereğinde işaretle de olsa istediğini anlatabiliyorsa,
    • İshal, kabız gibi bağırsak sorunları yoksa,
    • Kirli bezle gezmekten rahatsız oluyorsa,
    • Gün içinde birkaç saat kuru kalabiliyorsa,
    • Kısa uykulardan kuru kalkabiliyorsa,
    • Çiş kaka yaptığında haber veriyorsa,
    • Çiş kaka yapmak için özel bir pozisyon alıyor, ya da gizli bir köşeye saklanıp yapıyorsa,
    • Anne babayı memnun etmek çabası içindeyse,
    • Büyümek arzusunu belli ediyorsa,
    • Düzen ve temizliğe ilgisi artmışsa,
    • Gün içinde bazı komutları alabiliyor ve uygulayabiliyorsa,
    • Kendi kendine çamaşırlarını giyip çıkarabiliyorsa,
    • Sizi tuvalette gözlemlemeye gayret ediyorsa, bu konuda merakı artmışsa,
    • Çişinin kakasının tuvalete yapılması gerektiği konusunda sosyal farkındalığı oluşmuşsa,

    çocuğumuz Tuvalet Eğitimi için hazırdır.

    3 GÜNDE TUVALET EĞİTİMİ YÖNTEMİNİ İZLEMEK İÇİN :

    http://bit.ly/1QWgmnv

Bir Cevap Yazın

